Je ondernemingsproject degelijk voorbereiden

Wat moet je doen om je ondernemingsproject degelijk voor te bereiden? Wanneer je besluit een onderneming op te richten, is een goede voorbereiding van je project van groot belang. Dankzij een goede voorbereiding maak je je kansen op succes zo groot mogelijk en voorzie je optimaal de ontwikkeling van je project. Met een goede voorbereiding zul je eveneens een idee krijgen van de leefbaarheid van je project.

Aarzel vooral niet om in je omgeving over je project te praten. Wat je vrienden, familie en kennissen ervan vinden, is veelal bijzonder nuttig om je op weg te zetten en een ander licht te werpen op je ideeën. Door zelf 100% in te zetten op een project, besef je immers niet altijd welke fouten je zoal kunt maken. Je omgeving daarentegen zit er niet met de neus op en kan daardoor bepaalde problemen opmerken die jij niet ziet.

Naast een degelijke voorbereiding en een financieel plan bestaan er verschillende mogelijkheden om de risico’s te verkleinen en de kansen op slagen van je ondernemingsproject zo groot mogelijk te maken. Om na te gaan welke vormen van bijstand, specifieke begeleiding, financiering en ondersteuningsmechanismen er bestaan neem je contact op met hub.info. Deze dienst is het ideale vertrekpunt voor alle (toekomstige) ondernemers van het Brussels Gewest. Wil je nagaan wat er specifiek bestaat voor jongeren, neem dan een kijkje op hub.brussels yet!

Het « businessplan »

Een goede manier om je project voor te bereiden is een « businessplan » opstellen. Een businessplan is een instrument dat je helpt nadenken over alle aspecten van je project. Het bestaat uit twee grote onderdelen: het beschrijvend gedeelte en het financieel plan. Een voorbeeld van een template om je eigen businessplan op te stellen vind je op de pagina « Inhoud van het business plan » van hub.info.

In het beschrijvend gedeelte formuleer je voor jezelf vragen over de vorm die je product of je dienst zal aannemen, de manier waarop je ze gaat verkopen, maar ook de over de vorm die je onderneming zal aannemen, de mensen met wie je gaat werken en hun rol binnen de onderneming … Dat is werkelijk de plek waar je jezelf de noodzakelijke vragen stelt die je project een zekere samenhang zullen verlenen. Ook ga je in dit gedeelte bepalen wie je klanten zijn, met andere woorden de doelgroep aan wie je gaat verkopen.

Het tweede gedeelte, het financieel plan dus, zal je in staat stellen alle kosten en ontvangsten met betrekking tot je project te becijferen. Daardoor zul je kunnen nadenken over alle uitgaven die de verwezenlijking van je project met zich mee zal brengen. Zo krijg je een beter idee van de leefbaarheid van je project en kun je nagaan of de geraamde inkomsten alle geïnventariseerde kosten zullen dekken.

Marktonderzoek

Om je ontvangsten correct te ramen, moet je de confrontatie aangaan met de klantengroep die je in je businessplan hebt bepaald. Een marktonderzoek stelt je in staat je hypothesen te toetsen aan je prognoses wat de verkoop van je product betreft. In dit gedeelte komt het erop aan vragen te stellen aan je beoogde cliënteel. Je zult naar je doelpubliek toe moeten om na te gaan of het belangstelling heeft voor je product, tegen welke prijs het bereid is dat te kopen en in welke hoeveelheid, enz.

Een marktonderzoek valt veelal uiteen in twee onderdelen: het kwalitatieve deel en het kwantitatieve. Voor het kwalitatieve gedeelte komt het erop aan een twintigtal mensen (potentiële klanten, vakmensen uit de sector, …) te ontmoeten en met hen een diepgaand gesprek te voeren waarin je hun open vragen stelt over je product/je dienst. Het tweede gedeelte zal veeleer een lijst met meerkeuzevragen zijn die je zo ruim mogelijk tracht te verspreiden om van zoveel mogelijk mensen de mening over je project te krijgen.

Begeleiding

Om je te helpen bij de voorbereiding van je project, kun je een beroep doen op allerlei instanties die je zo goed mogelijk zullen trachten te helpen bij het opstellen van je businessplan of die je wegwijs zullen maken bij het realiseren van je marktonderzoek. Er bestaan in Brussel meerdere organisaties die je kosteloos kunnen begeleiden tijdens het oprichten van de onderneming, zoals het netwerk van lokale economieloketten of de vzw Iles.

Als je werkzoekende bent en een werkloosheidsuitkering ontvangt, kun je ook contact opnemen met JobYourself, dat je, mits aan bepaalde voorwaarden voldaan is, kan helpen bij het starten met je activiteit zonder dat je je uitkering verliest gedurende een periode die tot 18 maanden kan duren.

Een computertoepassing kan je helpen bij het vinden van de instantie die voor jou het geschiktst is en maakt je wegwijs tussen de vele Brusselse instanties. En als je met vragen zit, kun je ons ook opbellen!

Het belang van een netwerk

Voor het welslagen van je project is een eigen netwerk eveneens van belang. De omvang en de verscheidenheid van je netwerk kan je helpen met tal van aspecten van je project: ruchtbaarheid geven aan je project, hulp krijgen van bepaalde mensen met competenties die je van pas kunnen komen, enz.

We geven je dan ook de raad te trachten zoveel mogelijk mensen te ontmoeten. Je project zul je niet optimaal ontwikkelen door in een hoekje te blijven zitten. Probeer dus andere ondernemers te ontmoeten en zoveel mogelijk contacten te leggen, bijvoorbeeld door deel te nemen aan networking-evenementen of door te werken vanuit een coworkingruimte of een bedrijvencentrum.
Aarzel ook niet om contact op te nemen met hub.brussels.

Stel je vraag

Aarzel niet om ons een vraag te stellen, een professional uit het Bruxelles-J-netwerk zal je antwoorden. We bewaren je anonimiteit en je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door op « jouw vraag verzenden » te klikken, ga je akkoord met ons privacybeleid.

*
*
*